Brzeg Dolny

Budżet
01

Dochody ogółem

Mieszkam w Gminie Brzeg Dolny
i razem ze mną mieszka oficjalnie
14 994
mieszkańców
W 2025 roku planowane są dochody w wysokości
132 389 161,23 zł
Z tego udział w podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi
38.97%
sumy wszystkich dochodów.
Kliknij w ikonę by dowiedzieć się więcej o dochodach gminy.
PIT
51 594 983,33 zł
38.97%
CIT
7 522 701,31 zł
5.68%
Dotacje
8 640 744,23 zł
6.53%
Środki na dofinansowanie zadań
6 385 958 zł
4.82%
Inne podatki i opłaty lokalne
11 993 498 zł
9.06%
Podatki od nieruchomości
37 800 000 zł
28.55%
Pozostałe dochody
8 451 276,36 zł
6.38%
02

Wydatki ogółem

Moja gmina w 2025 roku planuje wysokość wydatków ogółem na kwotę
139 089 161,23 zł
Wydatki majątkowe w wysokości
17 750 840,00 zł
stanowią 13% całego budżetu.
Wydatki majątkowe
13%
17 750 840,00 zł
Wydatki bieżące
87%
121 338 321,23 zł
03

Moje Podatki

Mój podatek PIT zasila budżet Państwa, a do gminy trafia udział w tym podatku wynoszący
7.00%
moich dochodów.
Czy wiesz, że nie wszystkie wydatki naszej gminy są finansowane z podatków jej mieszkańców?
03

Moje Podatki

Kliknij w ikonę, aby dowiedzieć się więcej.
Ustaw miesięczne wynagrodzenie brutto 3 000 zł - 9 000 zł
  • 3 000 zł - 9 000 zł
  • 9 000 zł - 12 000 zł
  • 12 000 zł - 21 000 zł
6000
Udział gminy w moim podatku PIT w przeliczeniu na 1 miesiąc wynosi:
402,50 zł

* Od 2025 obowiązuje nowy sposób naliczania dochodu gminy z tytułu PIT. Będzie on liczony jako procent od dochodów podatnika. Zgodnie z ustawą wysokość udziału w PIT będzie wynosić 7.00%.

Oświata i wychowanie
177,22 zł
całkowity koszt
54 509 203,23 zł
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska
34,33 zł
całkowity koszt
17 761 726,00 zł
Kultura fizyczna
36,35 zł
całkowity koszt
11 181 907,05 zł
Rodzina
13,40 zł
całkowity koszt
9 182 860,00 zł
Transport i łączność
24,83 zł
całkowity koszt
7 636 561,00 zł
Pomoc społeczna
12,92 zł
całkowity koszt
6 233 998,00 zł
1/3

Źródło: Plan budżetu gminy Brzeg Dolny na rok 2025.

04

Zadania inwestycyjne

Gmina Brzeg Dolny w 2025 roku
planuje zadania inwestycyjne na kwotę
17 750 840,00 zł
Kliknij w nazwę kategorii by poznać szczegóły
73.83%
Infrastruktura
26.17%
Sprawy społeczne, kultura i sport
Wydatki na inwestycje w dziale
13 105 293,00 zł
4 645 547,00 zł
Infrastruktura wodociągowa

Infrastruktura wodociągowa

  • Modernizacja sieci wodociągowej na wsi;
  • Budowa magistrali wodociągowej na odcinku Bukowice-Brzeg Dolny;
  • Modernizacja systemu zaopatrzenia w wodę wsi Godzięcin i Bukowice;
  • Budowa SUW przy Al.Olimpijskiej w Brzegu Dolnym - dokumentacja projektowa;
  • Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie miasta.
Całkowity koszt
3 810 179,00 zł
Infrastruktura kanalizacyjna

Infrastruktura kanalizacyjna

  • Budowa kanalizacji sanitarnej na terenach wiejskich;
  • Dofinansowanie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków;
  • Budowa oczyszczalni ścieków dla aglomeracji w Brzegu Dolnym - dokumentacja projektowa;
  • Kanalizacja miasta;
  • Objęcie udziałów w ZGK Sp. z o.o..
Całkowity koszt
1 955 000,00 zł
Ciągi pieszo-rowerowe

Ciągi pieszo-rowerowe

  • Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Dębowej od stacji paliw do ronda przy DW 341 - dokumentacja projektowa
Całkowity koszt
100 000,00 zł
Gospodarka mieszkaniowa

Gospodarka mieszkaniowa

  • Wykup gruntów i nieruchomości niezbędnych dla gminy;
  • Budowa budynku wielorodzinnego przy ul. Małopolskiej - dokumentacja projektowa;
  • Budowa budynku wielorodzinnego przy ul. Ogrodowej - dokumentacja projektowa;
  • Modernizacja centralnego ogrzewania w lokalach mieszkalnych komunalnych.
Całkowity koszt
650 000,00 zł
Plany zagospodarowania przestrzennego

Plany zagospodarowania przestrzennego

  • Plan Zagospodarowania Przestrzennego miasta i gminy Brzeg Dolny oraz Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Brzeg Dolny;
  • Plan ogólny gminy.
Całkowity koszt
190 000,00 zł
Cmentarze

Cmentarze

  • Rozbudowa Cmentarza Komunalnego w Brzegu Dolnym
Całkowity koszt
200 000,00 zł
Zobacz pełną listę zadań Zobacz pełną listę zadań
Infrastruktura
Infrastruktura wodociągowa

Całkowity koszt

3 810 179,00 zł

Infrastruktura wodociągowa

  • Modernizacja sieci wodociągowej na wsi;
  • Budowa magistrali wodociągowej na odcinku Bukowice-Brzeg Dolny;
  • Modernizacja systemu zaopatrzenia w wodę wsi Godzięcin i Bukowice;
  • Budowa SUW przy Al.Olimpijskiej w Brzegu Dolnym - dokumentacja projektowa;
  • Rozbudowa sieci wodociągowej na terenie miasta.
Infrastruktura kanalizacyjna

Całkowity koszt

1 955 000,00 zł

Infrastruktura kanalizacyjna

  • Budowa kanalizacji sanitarnej na terenach wiejskich;
  • Dofinansowanie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków;
  • Budowa oczyszczalni ścieków dla aglomeracji w Brzegu Dolnym - dokumentacja projektowa;
  • Kanalizacja miasta;
  • Objęcie udziałów w ZGK Sp. z o.o..
Ciągi pieszo-rowerowe

Całkowity koszt

100 000,00 zł

Ciągi pieszo-rowerowe

  • Budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Dębowej od stacji paliw do ronda przy DW 341 - dokumentacja projektowa
Drogi gminne

Całkowity koszt

5 760 114,00 zł

Drogi gminne

  • Budowa ulicy Jarzębinowej, Akacjowej i Klonowej w Brzegu Dolnym;
  • Drogi dojazdowe do gruntów rolnych - dokumentacja projektowa i roboty budowlane;
  • Modernizacja dróg na terenie miasta - ul. Ossolińskiego i ul. Wilcza;
  • Poprawa bezpieczeństwa na drogach gminnych;
  • Przebudowa ul. Zbożowej w Brzegu Dolnym;
  • Przebudowa ul. Szkolnej w Brzegu Dolnym - Etap I;
  • Zagospodarowanie wnętrz osiedli.
Drogi gminne - projekty

Całkowity koszt

760 000,00 zł

Drogi gminne - projekty

  • Budowa ronda na skrzyżowaniu ulic Aleje Jerozolimskie i Wyszyńskiego w Brzegu Dolnym - dokumentacja projektowa;
  • Budowa ulicy Akacjowej (od Klonowej do Jaworowej) w Brzegu Dolnym - dokumentacja projektowa;
  • Przebudowa ul. Polnej w Brzegu Dolnym - dokumentacja projektowa;
  • Przebudowa ul. Wierzbowej - dokumentacja projektowa.
Oświetlenie

Całkowity koszt

500 000,00 zł

Oświetlenie

Budowa, rozbudowa i modernizacja oświetlenia na terenie gminy.

Zagospodarowanie terenów

Całkowity koszt

220 000,00 zł

Zagospodarowanie terenów

  • Odnowa zdegradowanych przestrzeni publicznych w Brzegu Dolnym - zagospodarowanie terenu przy MOSiR;
    Odnowa zdegradowanych przestrzeni publicznych w Brzegu Dolnym - zagospodarowanie terenu przy ul. Braci Korczyńskich.
Sprawy społeczne, kultura i sport
Gospodarka mieszkaniowa

Całkowity koszt

650 000,00 zł

Gospodarka mieszkaniowa

  • Wykup gruntów i nieruchomości niezbędnych dla gminy;
  • Budowa budynku wielorodzinnego przy ul. Małopolskiej - dokumentacja projektowa;
  • Budowa budynku wielorodzinnego przy ul. Ogrodowej - dokumentacja projektowa;
  • Modernizacja centralnego ogrzewania w lokalach mieszkalnych komunalnych.
Plany zagospodarowania przestrzennego

Całkowity koszt

190 000,00 zł

Plany zagospodarowania przestrzennego

  • Plan Zagospodarowania Przestrzennego miasta i gminy Brzeg Dolny oraz Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Brzeg Dolny;
  • Plan ogólny gminy.
Cmentarze

Całkowity koszt

200 000,00 zł

Cmentarze

  • Rozbudowa Cmentarza Komunalnego w Brzegu Dolnym
Urząd Miejski

Całkowity koszt

834 710,00 zł

Urząd Miejski

  • Zakup sprzętu komputerowego dla UM;
  • Cyberbezpieczny Urząd Miejski w Brzegu Dolnym.
Bezpieczeństwo

Całkowity koszt

70 000,00 zł

Bezpieczeństwo

  • Dofinansowanie zakupu sztandaru PSP;
  • Monitoring miasta - Gminne Centrum Regowania.
Szkoły Podstawowe

Całkowity koszt

33 000,00 zł

Szkoły Podstawowe

  • Przebudowa wjazdu do ZSP nr 2 w Brzegu Dolnym - dokumentacja techniczna;
  • Budowa boiska wielofunkcyjnego przy ZSP nr 2 w Brzegu Dolnym - dokumentacja projektowa.
Licea ogólnokształcące

Całkowity koszt

50 000,00 zł

Licea ogólnokształcące

  • Modernizacja boiska sportowego na terenie LO - dokumentacja projektowa
Szpitale

Całkowity koszt

150 000,00 zł

Szpitale

  • Budowa zbiornika na wodę dla potrzeb szpitala w Brzegu Dolnym
Pomoc społeczna

Całkowity koszt

200 000,00 zł

Pomoc społeczna

  • Modernizacja budynku i garażu GOPS
Ochrona środowiska

Całkowity koszt

71 000,00 zł

Ochrona środowiska

  • EWT Interreg Central Europe From Niche to Centre - City Centres as Places of Circular Lifestyles - Realizacja i promocja idei Circular economy i nowego podejścia do produktów, które podlegają ponownemu użyciu.
Świetlice

Całkowity koszt

255 000,00 zł

Świetlice

  • Budowa świetlicy wiejskiej na terenie gminy - Żerkówek - dokumentacja projetowa;
  • Budowa świetlicy wiejskiej na terenie gminy - Bukowice - dokumentacja projetowa;
  • Modernizacja kotłowni w świetlicy wiejskiej w Radeczu;
  • Modernizacja świetlicy wiejskiej w Żerkowie.
Ochrona zabytków

Całkowity koszt

1 483 838,00 zł

Ochrona zabytków

  • Remont wnętrza zabytkowej kaplicy p.w. Św. Jadwigi na cmentarzu parafialnym przy Alejach Jerozolimskich w Brzegu Dolnym - dotacja celowa inwestycyjna;
  • Rewitalizacja zabytkowego kościoła pw. Wszystkich Świętych w Brzegu Dolnym - dotacja celowa inwestycyjna;
  • Prace konserwatorskie, restauratorskie, roboty budowlane przy zabytku – kościół filialny pw. Najświętszej Marii Panny w Radeczu – II etap - dotacja celowa inwestycyjna.
Obiekty sportowe

Całkowity koszt

440 000,00 zł

Obiekty sportowe

  • Modernizacja boiska Orlik na Oś. Fabrycznym - dokumentacja projektowa;
  • Modernizacja gminnych obiektów sportowych - dokumentacja projektowa;
  • Termomodernizacja budynków kompleksu sportowego przy ul. Wilczej - dokumentacja projektowa.
Place zabaw i tereny zielone

Całkowity koszt

17 999,00 zł

Place zabaw i tereny zielone

  • Wykonanie ogrodzenia placu zabaw w sołectwie Radecz;
  • Zakup traktorka do koszenia trawy w sołectwie Radecz.
05

Fundusz sołecki

Rada gminy Brzeg Dolny zadecydowała o wydzieleniu budżetu środków dla sołectw na wykonanie przedsięwzięć służących poprawie warunków życia ich mieszkańców.
1/13

Całkowity koszt

21 213,37 zł

Bukowice

  • Wydarzenia kulturalno-oświatowe.
  • Kształtowanie estetyki i wizerunku wsi.
  • Doposażenie świetlicy.
Zobacz pełną listę zadań
06

Prognoza PIT

My mieszkańcy mamy wpływ, jak rozwija się nasza gmina. Rozliczając podatki w miejscu zamieszkania zwiększamy budżet na inwestycje.

Swój podatek dochodowy (PIT) w Gminie Brzeg Dolny rozlicza tylko 90% mieszkańców.

Teraz
90%
51 594 983,33 zł
Prognoza
100%
57 327 759,00 zł
Zobacz, jak brakujące +10%
wpływów PIT zmieni naszą gminę na lepsze.
Lepsze drogi
+ 8 km
wybudowanych dróg rocznie
Dla pieszych
+ 8 km
wybudowanych chodników rocznie
Sport
+ 2
nowe siłownie zewnętrzne
Oświetlenie
+ 50
dodatkowych lamp ulicznych
Dla dzieci
+ 2
nowe place zabaw
Łatwe parkowanie
+ 30
nowych miejsc parkingowych
Dowiedz
się jak rozliczyć
PIT w swojej gminie!
Zostawiasz swój podatek w Gminie Brzeg Dolny?
Jesteśmy z Ciebie dumni.

Twoje pieniądze idą m.in. na budowę szkół, placów zabaw, dróg czy obiektów sportowych. Dzięki nim nasza gmina się rozwija.

Pamiętaj!

Rozliczając się z Urzędem Skarbowym wskaż w zeznaniu podatkowym jako miejsce zamieszkania gminę Brzeg Dolny (niezależnie od miejsca zameldowania).

Twoje podatki wrócą do Ciebie!

Korzystamy z ciasteczek
Używamy "ciasteczek", aby ułatwić korzystanie z naszej witryny. Ciasteczka to małe pliki tekstowe, które serwis internetowy umieszcza na dysku użytkownika lub w jego przeglądarce. Ciasteczko zazwyczaj zawiera nazwę strony internetowej, z której pochodzi, "długość życia" ciasteczka (to znaczy czas jego istnienia), oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki, z jakiej następuje połączenie ze stroną internetową. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.